torsdagen den 29:e september 2011

Woof!



Idag kom mina nya visitkort, Akira fick det första.

tisdagen den 27:e september 2011

Denna ateljé är ändå dubbelt så stor som min förra



Om det skulle gått någon förbi så håller jag på och förbereder inför en utställning. För tillfället lullar jag runt i ett gasmoln bestående av diverse lösningsmedel och fernissa. Det är trångt och jävlar vad jag ser fram emot att hänga upp dem i en lite mer spatiös miljö.

Nu kaffe.

måndagen den 26:e september 2011

danielmilton.se - inte en dag för tidigt



Efter alldeles för många år med min gamla hemsidesadress har jag äntligen lyckats köpa domänen som jag borde haft hela tiden. Trodde knappt det var sant när jag såg att jeppen som haft MIN adress i många år inte förnyat den, det som händer då är att den hamnar i karantän i några månader och sedan får vem som helst köpa namnet. Jag har bitit på naglarna i en månad.

Men klockan 06.00 i morse gick karantäntiden ut och någon minut senare var danielmilton.se min. Jag släpper den aldrig.

söndagen den 25:e september 2011

Jag blev inte konstnär för att jobba ihjäl mig



Håller på och plåtar målningar, något som jag i framtiden gärna skulle lämna över till någon annan. Inte för att jag inte klarar av det utan för att det är så sjukt tidskrävande. En halv dag (om allt går bra) för att fota och minst lika mycket tid vid datorn för att få allt att se ut som det ska. Jag gillar normalt att redigera bilder men när man har en lång lista med andra saker som ska göras är det bara stressande.

Jag kommer inte att ha några som helst problem att få allt klart till utställningen men så har jag inte heller något socialt liv längre. Bara jobb. Fick en tankeställare av dokumentären som gick häromdan om glaskonstnären Åsa Jungnelius, hon hade efter flera års koncentrerat arbete försakat de flesta relationer och fick liksom börja om på nytt när hon vaknade upp ur arbetskoman. Jag är absolut på väg dit och så vill inte jag ha det, att som konstnär ha mycket jobb är självklart positivt men inte till vilket pris som helst.

Det måste bli ändring.

torsdagen den 22:e september 2011

Enda nackdelen med oljefärg



Är inne på sista duken nu och det vetefan om den hinner torka till utställningen. Men försök att göra om det här med akrylfärg.

onsdagen den 21:e september 2011

Wäbben



Har just uppdaterat hemsidan med några av de senaste målningarna, klicka gärna på det där lilla äffet upp i hörnet (eller här för all del) och sedan på "gilla" så får du det direkt i fejjan när resten kommer.

Nu ska jag måla.

måndagen den 19:e september 2011

fredagen den 16:e september 2011

Iallafall i ateljén



Flow. Måste vara den bästa känsla som finns.

Det börjar bli läge för en assistent



Ska beställa ramar nästa vecka, måste plåta allt innan jag fernissar och så ska hela klabbet torka innan de ramas och bubblas för transport. Dessutom har jag ytterligare ett par dukar att slutföra och rätt många smågrejer att fixa. Det må vara nästan en månad kvar till vernissage men om tre veckor hämtas allt upp och då måste det vara klart. MÅSTE. Tåg och hotell är iallfall bokat, alltid nåt.

Men som tur är går det framåt, duken ovan har jag slitit länge med och äntligen trillar allt på plats. Nu kör jag vidare.

måndagen den 12:e september 2011

1 månad kvar



och jag börjar bli klar med de stora dukarna. Sitter och sneglar på galleriets planritning och försöker visualisera hängningen. I mitt huvud är det den bästa utställning jag någonsin gjort så nu gäller det bara att få till det sista och fixa så att det verkligen BLIR det också.

fredagen den 9:e september 2011

Här. Nu.



Men tänk ändå att jag får bo precis där jag vill och har min ateljé (pilen) bara några minuter därifrån. Med flera stora utställningar på gång och i mina bästa år (well, det är man väl alltid?).

Jag har sannerligen inget att klaga över.

torsdagen den 8:e september 2011

Bring it on



Ni fattar varför jag inte bloggat va? Vi balanserar för tillfället på en tunn, tunn tråd och att hålla en blogg uppdaterad är inte högsta prio för tillfället. MEN det flyter ändå på och jag känner ingen större oro inför Göteborgsutställningen (som iofs närmar sig overkligt fort). Jag har bra verk att visa och fick det dessutom bekräftat igår av min gallerist som kom förbi med några dukar som ska med ned. Känns bra.

Har just läst Murakamis bok om löpning och man kan - i teorin - jämföra upptakten inför en utställning med att genomföra ett maratonlopp. Men om man som jag dessutom måste bolla med krånglig inskolning, sjukt barn och tokstörd nattsömn så framstår maran som en promenad i parken - detta är utan konkurrens det jobbigaste jag varit med om.

Men jag är som ett jävla tåg, en skuta i storm, ett ateljémonster. Och när detta är över kommer jag att vara så sjukt härdad.

måndagen den 5:e september 2011

Blåslampan i nacken



Jag har haft mycket att göra till och från under hela min "karriär" men situationen jag sitter i nu är snudd på sinnessjuk. Det är inget "från", bara "till", både i ateljén och privat. Till, till, till. Jag har helt overkligt mycket att göra och om jag varit lagd åt det nervösa eller hispiga hållet hade jag fått läggas in för länge sedan (men jag fick just höra från galleriet att de kör upp och hämtar hela utställningen, en sak mindre att rodda med iallfall).

Nu måste jag MÅLA, har inte tid att sitta här och jappa.

I min värld



Om någon undrar hur jag tänker om mina senaste målningar har jag satt det på papper och filar på det sista innan jag skickar till Göteborg. Och så finns det en lite mer övergripande text om min konst, den visar jag någon annan dag.

Utställningen kommer hur som helst att heta - La la land (och nu slog det mig just att jag gjorde en film på konstskolan för hundra år sedan som hette La la ladan, den måste jag leta upp).

UPDATE: Ok, jag hade för mig att den var snäppet bättre men här är filmen.

fredagen den 2:e september 2011

Jag har liksom annat att göra.

Jag fick ett mejl idag med en inbjudan till Agenda 2016 som jag tyckte verkade bra och kul så jag slog till direkt på en biljett (som jag skrev ut). Det är bara det att när jag skulle plåta den brinnande himlen på bilden nedan så blåste biljettskrället ut och landade på ett tak tre våningar ned.

Så nu står jag här med en gammal vinpava och försöker lösa upp den med vatten så den inte fladdrar iväg till någon annans ficka (det sitter ju ett hundratal konstnärer i kåken) när jag egentligen borde stå och måla. Själv då?