tisdag 5 april 2011

Göteborg och jag

Det var tio år sedan jag bodde i Göteborg och nästan lika länge sedan jag var här sist, inte mycket har förändrats. Det är fortfarande grått, blåsigt och ganska klämkäckt. På Avenyn har inte en restaurang eller krog bytt plats eller försvunnit så det kändes lite som att åka tillbaka i tiden. Appropå det såg jag en hel del ironiska hipstermustascher och Paris Hiltonhundar - stuprörsjeans och flanellskjortor kommer väl om ett par år. Tillsammans med skäggen.

Men jag är ju inte här för att ta reda på exakt hur långt det är mellan våra städer utan för att kolla in galleriet jag ska ställa ut på i höst. Det kommer att bli grymt och det var inte så läskigt stort som jag fått för mig (utställningen på Uusitalo i Helsingfors för ett par år sedan var mycket större) så jag känner mig lugn. Sedan får vi se om jag ska utnyttja alla tre rum eller om någon annan ska in i det mindre "projektrummet", det är i princip upp till mig.

Nu ska jag zappa tv, dricka ett par öl och sova stock.


Trots att jag borde kommit ihåg hur det är här fick jag för mig att det skulle vara vår och hade på mig samma jacka jag haft de senaste veckorna. Har frusit hela dagen.


Här är det.


Precis den typen av galleri jag gillar. Bra konst, perfekta lokaler och döda papegojor på golvet.


Nu ställer Vanna Bowles ut, mer om henne här.


Jag ser verkligen fram emot oktober.


Sedan gick jag till konstmuseét.


Där fanns bl.a. verk av två konstnärer som jag delar gallerist med. Här till vänster Mari Rantanan och nedan:



Martin Gustavsson. Står jag på tur?