tisdag 7 december 2010

Antijanteblogg (eller det handlar om kontexten)



Jag vet att jag tjatar om kontexten rätt ofta. Sammanhang alltså. Vilka man syns i och vilka man vill synas i. Det finns inget viktigare om man har allvarliga ambitioner med sitt konstnärsskap för allt hänger nämligen ihop. Jag har sakta jobbat mig upp till en nivå där jag börjar trivas = är representerad av ett jättebra galleri i Stockholm, ska ställa ut i Göteborgs bästa och har en stor separatutställning i konsthall på gång. Mina verk är eftertraktade och säljs till priser jag inte kunde drömma om för bara några år sedan och även om allt detta är fantastiskt så jag vet att det bara är början.

Just därför var jag tvungen att tacka nej till galleriet i Frankrike som kontaktade mig häromdan. Allt lät toppen, kvinnan som drev det verkade otroligt ambitiös och jag är sugen på att expandera och visa min konst utanför norden. Men. Inte till vilket pris som helst för tyvärr skilde sig hennes och mina tankar om vad som är god samtidskonst lite väl mycket. Jag kände på en sekund när jag såg övriga konstnärers verk att det inte var något för mig och önskade henne lycka till.

Jag förstår om det kan låta snobbigt men jag har bara en "karriär" och måste göra de val jag tror främjar mig bäst. Hade detta varit för fem år sedan hade jag hoppat på direkt för då hade det varit ett bra trappsteg på vägen men i min nuvarande situation vet jag att jag kan få bättre. Då spelar det ingen roll att hon lockade med grym wakeboardåkning (snyft!) och en ev. Parisutställning för det var inte rätt galleri för mig. Tyvärr.