lördag 4 december 2010

Bättre alldeles för sent än aldrig



Trots att jag haft systemkamera i ett par år och plåtat som en galning har jag inte riktigt tagit mig tid att sätta mig in i behandlingen av RAW-bilder (typ digitala negativ). Förrän nu. Det är helt sjukt vad mycket bättre ens bilder blir på ett par minuter jämfört med att bara godta den ganska hårda komprimeringen som JPEG innebär. Jag har också kastat många över/underexponerade bilder helt i onödan för allt går att fixa i efterhand. För att inte tala om alla brusiga bilder jag försökt rädda i photoshop utan vidare resultat, nu drar jag i en spak och så är det klart (klicka på bilden ovan). Vitbalansinställningar i efterhand är en dröm.

Jag kör med Lightroom 3 och nu finns ingen återvändo, det är verkligen som att jobba i mörkrum med full kontroll över allt. Vilken tur att jag gick på den där fotomässan och fick tummen ur.