fredag 31 december 2010

Konståret 2010

Jag hade verkligen inte tänkt skriva någon årssummering för det är mycket göttigare att läsa en bok framför brasan eller något annat som inte involverar tänkande och/eller skrivande. Men så tänkte jag på alla trogna läsare (är ni kvar där ute?) och började genast dammsuga bloggen på händelser under 2010.

Jag valde bort det mesta från mitt privatliv och har istället koncentrerat mig på saker som rör min konstnärliga verksamhet så här kommer några av de göttaste händelserna från MITT 2010:


Jag ställde ut på Galleri Mårtenson&Persson och sålde i princip slut.


Jag och min lilla familj bodde i New York april-juni och det var fantastiskt.


Där passade jag äntligen på att gadda mig.


Försäljningen på konstbar går så bra nu att inkomsterna därifrån betalar ateljén helt själv utan att jag behöver göra ett smack.


Jag började labba med nya tekniker och uttryckssätt efter New York.


Det gillades av Edsvik Konsthall som antog allt jag sökte med.


Och så var ju 2010 förstås året då jag äntligen skaffade en ordentlig ateljé! (jag vet, denna bild borde kommit lite tidigare men jag orkar inte ändra nu)


Jag trivs så bra här.

Mindre roligt var:

* Att jag inte fick ateljévistelsen i Paris.
* Att jag var tvungen att göra slut med mitt finska galleri.

Och nu kom jag på några skrytepunkter till (håll i tapeterna Julia!):

* Jag hade min första artist talk i ateljén ledd av konstvetaren Gunilla Nordström
* Jag recenserades av Anders Olofsson på konsten.net
* Det blev bestämt att jag ska ställa ut separat i Göteborgs främsta galleri under 2011 (Galleri Thomassen).
* Jag ska ställa ut separat i Mårtenson&Perssons Båstadsgalleri i sommar.
* Eksjö Konsthall kontaktade mig och vill att jag ställer ut separat 2012.

Ja, det var väl typ det. Hej då tian, du var mitt bästa år alla kategorier (fast elvan kommer förstås att bli ännu bättre). Skål!