fredag 12 november 2010

Boktipset (ett år senare)



Att saker är lite omständligare och tar längre tid när man får barn kan ju vem som helst räkna ut men att jag - som förr läste ut en bok i veckan - tagit nästan ett år på mig att plöja boken ovan känns stört. Sneglade t.ex. på den varje dag under två månader i New York utan att öppna den en enda gång. Och det faktum att det är en otroligt välskriven och intressant bok som behandlar ämnet jag är mest intresserad av gör det ännu konstigare.

Men nu har jag läst ut den och kan rekommendera Seven days in the art world till alla som har allra minsta intresse av konstvärlden och hela dess sköra komplexitet. Att den skrevs mitt under peaken på en konstbubbla (2004 - 2008) och främst behandlar den amerikanska konstvärlden spelar ingen roll. Inte mycket har förändrats och samma "regler" gäller inom hela den etablerade, globala konstvärlden. Det är en sjuk, sjuk bransch som är väldigt komplicerad och mycket intressant. Jag skulle inte vilja verka inom något annat område.