lördag 29 januari 2011

Konst idag

Jag tog färjan till Moderna tidigare idag. Mest för att det var 20% rabatt på allt i shoppen men lite för att jag var sugen på att åka båt och kolla konst. Fast jag misslyckades fatalt med inhandlandet, helt plötsligt var det inget som dög (fast jag ofta annars står där och vill ha varenda bok) så i panik ryckte jag åt mig en barnbok åt Akira innan jag drog.


Det är lite lustigt med hur man upplever saker. Moderna är ett ställe jag återkommit till med jämna mellanrum de senaste 10 åren och det mesta jag uppskattade då går jag bara förbi idag. Men Warhols kossor står sig.


Jag gillar Paul McCarthys konst mycket, redan första gången jag såg grejer av honom på Louisiana i början av seklet fastnade jag (så även min son senare i New York). Har till och med en bit av ett av hans verk i min ateljé. Här är hans Ketchup Sandwich.


Fast jag varit på Moderna massvis med gånger har jag aldrig riktigt ägnat detta verk någon större uppmärksamhet. Denna gång tog jag iallafall fram kameran.



Den här däremot har jag alltid känt fascination inför. Det är något med den där ensamma fisken i guldfiskskålen (i ena "huvudet") som är dömd till ett liv i ett konstverk i en mörk box i en annan box. Ångest.