tisdag 20 juli 2010

Behind the scenes från en gästbloggare



Det här ser kanske ut som en superspontan ögonblicksbild, och tanken var att den skulle illustrera dagens Akirainlägg från Daniel (eftersom det inte finns nåt annat att skriva om idag heller). Men så här gick det till egentligen:

1. Badplatsen, igår kväll, efter ett dopp. Daniel ber mig ta en bild på honom och Akki. Han frågar om det är döskallehanduken de har runt sig och om skallen i så fall är rättvänd.
2. Daniel rättar till handduken så att trycket hamnar mitt bak.
3. Jag frågar vilka inställningar jag ska ha på kameran och tar en bild men får bannor för att döskallen inte syns ordentligt. Tar en bild till och får ok. Fast han låter inte helt nöjd.
4. Idag. Daniel funderar på hur han ska beskära bilden. Han testar ett stående format där det mesta av det runtomkring dom är borta, men velar, eftersom han inte gillar stående bilder. D: Vad tycker du? Stående eller liggande? Jag säger att jag inte vet.
5. Bestämmer sig efter en stund för mitt originalutsnitt, liggande alltså.
6. Fixar till nivåerna i färgerna så det blir ett mysigt ljus.
7. Suddar bort en oattraktiv dam och hennes unge från bryggan. Muttrar eftersom det tydligen är lite krångligt. Säger att han funderar på att behålla stjärtarna.
8. Sådärja, bilden är klar att publicera. Nej förresten, den fula håven som ligger i sanden måste visst också bort. Sen är ett stycke verklighet äntligen färdigt för bloggen.

Hälsningar från Maria, gästbloggare