onsdag 2 december 2009

Bästa konstklassen någonsin?



Läste just på fejan att Jens ska ställa ut i Botkyrka konsthall
, Markus deltar just nu i en utställning på Kulturhuset i Oskarshamn och nyligen ställde Kalle ut på Värmlands Konstmuseum. Sedan har vi Lena som verkar varit i Nairobi nyligen och gjort något konstprojekt. Frida, Dea, Jens (den yngre), Johanna, Linnea och säkert någon mer pluggar vidare på olika konsthögskolor runt om i Sverige. Vilka är dessa personer och vad har de gemensamt?

Jo, mig.

Vi gick alla i samma klass på Ölands konstskola 03 - 04. Ett fantastiskt år. Det måste varit en av skolans bästa klasser någonsin eftersom merparten av oss antingen är verksamma konstnärer eller studerar på konsthögskola idag. Lägg våra sammanlagda utställningar och studietimmar på en rad och den når nästan hela vägen till Kina.

Jag blir så glad varje gång jag läser eller hör att det går bra för någon av oss, och det är ganska ofta. För mig var tiden på Öland väldigt speciell och jag håller kontakten med de flesta (av de som fortsatt med konsten). Jag är stolt och tacksam över att känna dessa begåvade människor och jag är övertygad om att inom fem år är flera av oss väletablerade konstnärer. Kom ihåg var du läste det först.

För den som vill se mer från detta år lämnar jag dörren till ölandsalbumet på fb på glänt. God kväll.

Från vänster: Jörgen (lärare), Jens, jag och Markus.

Jag utför en målarperformance på scen.

Konstskolan i Paris. Vi var många med dreads på den tiden.