tisdag 8 juni 2010

Heldag i Kina

En av de grejer jag kommer sakna mest när vi sitter i ett litet gårdshus på Södermalm och petar oss i naveln är Chinatown. Jag kan bara inte tröttna på det området och människorna som bor där. Så sura och arroganta utåt men när man kommer dem lite närmare är de riktigt sköna. Och så gör de sig väldigt bra på bild.

Jag har speciellt ett par kineser jag fått lite kontakt med - den ena är hon som sålde drakmedicinen till mig när jag hade ont i halsen. Jag brukar alltid stanna utanför hennes butik och morsa och hon gillar att gulla med Akki. Hon är rätt ung men ganska kass på engelska (som de flesta i området). Den andra brukar jag köpa mitt bubbletea hos, det är ett par och ibland blir jag osäker på om de känner igen mig överhuvudtaget (fast jag troligtvis är den enda västerlänningen som besöker deras lilla butik). Men de är alltid trevliga och jag är hooked på deras bubbelte. Måste dit minst ett par gånger till innan vi drar.

Sedan är det väl dags att besöka Kina på riktigt antar jag. Synd att de har så sunkig inställning till saker och ting (människor, djur, miljö).


Först åt vi Dim Sum på en helvegetariskt restaurang. Jag åt de där vita slajmgrejerna och kommer ev. aldrig mer att bli hungrig.


Det var bra för nu kunde vi stryka det stället från "att äta-listan" som vi satte ihop för ett par veckor sedan. På att göra-listan finns det inte så himla många punkter kvar - jag måste tatuera mig (imorgon troligtvis) och så ska vi till Governors Island utanför Manhattan där tiden stått stilla. Det blir ingen Yankeematch tyvärr, de har inga hemmamatcher förrän efter vi åkt. Jag var för seg helt enkelt. (klicka på bilden för att förstora)


Jag tog hur många bra bilder som helst idag. Tycker jag iaf.


Och så fick Akira sitt bebisknark en liten stund. Han är tokig i att gunga.


Och vi fick vårt på stamhaket. Jag kommer sakna tjugofemkronorsguinnessen, det är ju sjukt att de kostar nästan det tredubbla hemma.