söndag 4 april 2010

Inte fyra år till i ensamhet



Oj, jag håller visst på att fixa mig en ateljé fast vi drar iväg i några månader. Efter att vi var och tittade på det nystartade ateljékollektivet vid Liljeholmen och i princip bestämde oss att vi ska bo i Gröndal i höst så har jag inte riktigt kunnat släppa tanken på ett rum där. Jag tänkte att det ordnar sig efter sommaren eftersom jag egentligen inte har lust att betala flera månadshyror (drygt 10.000 kr) för något jag inte kommer att utnyttja överhuvudtaget.

Nu visade det sig dock att båda våningarna har fyllts upp snabbt och det finns bara ett rum kvar på den våning jag vill vara (dessutom med utsikt åt rätt håll) så jag måste handla. De håller rummet åt mig till imorgon så jag får titta på det men sedan måste jag bestämma mig. Jag som tyckte att det var ganska skönt att slippa ateljé och kostnader i några månader. Typiskt.

Men. Vi kommer med stor sannolikhet att flytta till Gröndal i höst och att varje dag gå förbi detta hus och veta att det finns ett grymt kollektiv där inne utan att vara med skulle kännas vidrigt. Jag skulle få sätta mig i en källare några kvarter bort och slita mitt förbannade hår i ensamhet i några år till. Om man tänker så är de där tiotusen kronorna inte mycket att fundera över. Känns rummet bra tar jag det. Så får det bli.