fredag 23 april 2010

Inte så rolig blogg, men ganska informativ

Jag gick som vanligt upp aptidigt imorse med lillen så att Maria skulle få duna. När han slocknat igen så fixade jag det där dukprojektet jag skjutit på ett tag. Att täcka in glasbord i vaxduk är exakt samma princip som att spänna upp en målarduk och det har jag ju gjort några hundra gånger. Bra det blev.

Efter det satt jag och googlade videokameror halva dan, måste köpa något att filma vår vistelse med men framförallt Akira. Han lär sig krypa när som helst t.ex. och det måste fångas. Min förra pajjade i Japan för ett par år sedan och den stora kameran pallade vi inte att ta med och därför ska jag köpa mig en ny liten en. Jag kan förstås inte handla något halvbra så det blir typ den nyaste och dyraste som finns. Men det är ju avdragsgillt.

När jag bestämt mig för den här gick vi ut och gjorde sällskap tjugo kvarter norrut men sedan vände Maria tillbaka med lillen och jag fortsatte, hade kollat upp en butik på 5:e avenyn precis vid Empire State Building. När jag väl kom dit tyckte jag att den verkade sådär så jag gick till B&H Photo - ett ställe där jag varit tidigare - som är helt fantastiskt. Finns inte vad man söker där finns det inte. Typ. För kameran jag ville ha hade inte kommit in än (eftersom jag vill ha PAL, europeisk videostandard) så jag gick tillbaka till det första stället igen och beställde den där. Imorgon kan jag förhoppningsvis hämta den.

Jag prommade de fyrtio kvarteren hem precis när det började skymma. Hade jag inte plåtat neon och taxibilar i varenda gatuhörn hade jag varit hemma på halva tiden, men det var svårt att låta bli. Jag vet, det finns inget i de bilderna som inte blivit fotade miljontals gånger tidigare, men jag var tvungen. Det gick inte att låta bli.

Till sist plockade jag upp ett par tvådollarsfalaflar, gick hem, tryckte en av dem och nu ska jag lägga mig och sova. Om sex timmar ska jag upp igen.


Borden blev asfina, visar senare.


Lillen blev skrämd av en kinatant när vi tittade på dumplingsmenyer. Kolla tåren liksom.


Lustigt nog var det både "Day after tomorrow" och "Amargeddon" på tv när jag kom hem. Båda filmerna går rätt hårt åt Empire State Building.


Det är i princip omöjligt att ta en bild utan att få med minst ett par taxibilar. Inte för att jag försökte undvika dem, men ändå.



Nu gäller det bara att komma ihåg vilka inställningar jag hade till nästa fotokväll så jag slipper ta örtio bilder på varje motiv innan jag hittar rätt.