torsdag 24 september 2009

Är konstnärens tid också pengar?



Vi är så inställda på att något ska hända snart så jag kan inte göra någonting. Är alldeles för ofokuserad, inte ett dugg nervös utan mer förväntansfull. Jag MÅSTE ju inte göra något men det blir lite segt att bara vänta. Så efter att ha sorterat lite papper till bokföringen och svarat på ett par mejl så sitter jag här i ateljén och knapprar på bloggen. Jag kan inte förmå mig att göra något mer kreativt än så just nu. Precis som synes på bilden ovan.

Jag fick en inbjudan från KRO (konstnärernas riksorganisation) häromdan. Det ska hållas en workshop som heter "Vägen till avtal" på Moderna Museet i slutet av oktober. Enligt inbjudan "...en kreativ och tankeväckande workshop där deltagaren får reflektera över olika ställningstaganden och situationer man kan ställas för inför en utställning". Jag tyckte först att det lät ganska lökigt men när jag tittade närmare så kanske det kan vara bra att delta. Jag menar - snart är det väl dags att konsthallar och museer runt om i landet på allvar får upp ögonen för min konst och då ska de inte kunna komma dragandes med några lumpna avtal. Show me the money.

Under denna dag ska man få lära sig skriva avtal, hur man beräknar sina kostnader och värderar sin arbetstid. Workshopen bygger m.a.o. på att konstnärers tid också är pengar. Så har det inte varit historiskt. Alla får betalt för jobbet som läggs ned i samband med en utställning utom just konstnären. Det nya MU-avtalet (medverkans- och utställningsersättning) som började gälla 1 januari 2009 innebär att konstnären utöver utställningsersättning ska få medverkandeersättning för sitt arbete kring en utställning. Exempelvis för: mötestid, hängning av verk, arbete med katalog etc.

Bra tycker jag så jag tror jag anmäler mig och om inte annat så är det väl inte fel med en heldag på moderna med ett gäng andra konstnärer och utställningsarrangörer. Dessutom ingår det lunch.

, ,