tisdag 22 september 2009

Framtiden ser ljus ut.



Jag tror vi klarar det. Vi kommer att få vårt vågbarn. Pratade nyss med Maria, hon var ute och promenerade med en vän och allt var bra. Även om värkarbetet satte igång i denna sekund så skulle barnet med största sannolikhet ändå inte komma idag. För förstagångare ligger snittet på ungefär 17 timmar från start till mål. Så vi är ganska safe.

Tavlan blev klar sent igår och blev vad jag hoppats på och lite till. Arbetstiteln har varit "Would" och jag tror att jag håller fast vid den. Storlek 90x90 cm. Nu blir det nog inte så mycket målat på några veckor, dels för att mitt fokus kommer att ligga på blöjbyte och sånt ett tag men också för att det inte blir någon utställning i Liverpool för mig i höst. Jag fick besked tidigare idag att de inte hade möjlighet att stå för mina kostnade. Men det känns faktiskt helt ok.

Jag hade - som jag skrivit tidigare - gärna åkt dit och varit en del av en stor kulturfestival och fått den uppmärksamhet detta sammanhang hade givit. Snyggt i cv:t hade det varit också. Men det hade samtidigt inneburit en hel del jobb och mycket resor vid sämsta tänkbara tidpunkt. Det kommer fler tillfällen. De skrev till och med i dagens mejl att de ville hålla kontakten och ställa ut min konst i en nära framtid. Passar mig perfekt.

Trots att det emellanåt har varit ganska stressig är jag är ändå väldigt tacksam över allt som hänt den senaste tiden. Hade jag inte fått inbjudan från NICE09 så hade jag aldrig kommit igång så bra som jag har gjort med mina nya verk. De känns som en bra start på en bra serie. Jag har också fått se vad konstnärsnämnden går för och mitt namn har snurrat ett par varv i deras system - det kan jag säkert ha nytta av i framtiden. Min konst har även fått en viss uppmärksamhet internationellt pga. denna inbjudan. Säkert en av faktorerna till den ökade trafiken jag märkt den senaste tiden.

Eftersom jag väntar på hyfsade inkomster från Helsingforsutställningen så kan jag nu istället ha en lugn och skön höst med vår lilla familj och ta allt i min egen takt. Försäljningen på Konstbar går fortsatt bra och vill jag jobba inför vårens utställning på Galleri Mårtenson & Persson så gör jag det. Helt utan stress. Jag har även ett nytt kollageprojekt som väntar och som jag ser fram emot att ta tag i.

Framtiden ser ljus ut. Nästan bländande.

, , , , ,