fredag 16 oktober 2009

Mina nyvunna vänner.


För några år sedan var jag medlem på en sajt som heter "Svenska konstnärer". Jag hoppade av efter något år eftersom jag tyckte att det var lite väl mycket hobby och glada amatörer där. Inget fel med det, men inte ett sammanhang jag ville synas i. Folk där var duktigt sura på mig för att jag kritiserade både det ena och andra (jag propsade t.ex.för att de skulle döpa om sajten till "Svenska amatörkonstnärer" - inte poppis). Det var en rolig tid men inget jag saknar.

Nu när jag har nästan obegränsat med tid vid datorn så har jag besökt sajten en del den senaste veckan. Inte mycket har förändrats sedan min tid men det är fortfarande väldigt underhållande att klicka sig runt. Det här inlägget låg t.ex. bland de senast uppdaterade bloggarna och jag vill poängtera att det inte handlar om ironi. Detta är på riktigt (flera katter finns här). Om någon ställer ut kan det se ut såhär. Det roligaste är nästan att alla hyllar varandra och höjer riktigt risiga grejer till skyarna och inte ens de mest grunläggande (konst)kunskaper finns. Livsfarligt sammanhang om man vill utvecklas.

Jag skulle istället vilja rekommendera några bra/roliga/läsvärda bloggar av konstnärer som verkligen håller på med konst. På riktigt och på heltid. Pärlorna kan vara lite knepiga att hitta bland alla svin men det är lätt värt grävandet. Här är några favoriter (håll ned shift alternativt äpple när du klickar på länkarna så öppnas de i nytt fönster):

Sara-Vide Ericson - Konstnär som bor i Kina för tillfället, skriver sjukt underhållande microbloggar. Ofta med väldigt ambitiösa fotoillustrationer till.

Alexandra Hedberg - Göteborgskonstnär, bloggar på engelska om sin konst. Skriver varje söndag på sitt tema "art as business". Mycket läsvärt.

Face - Smått surrealistiska bloggar om livet som konstnär. Är det på riktigt eller driver han bara med allt? Svårt att veta men väldigt underhållande.

Mia Mäkilä - Norrköpingskonstnär som skriver en ganska utlämnande blogg om sitt liv och sin konst. Konsttips, länkar och YouTube-klipp i en salig röra.

Saker som inspirerar - Inspirerar alltid. Herr Miderberg har god smak och det är smockat med bra länkar till ännu mer bra grejer.

Kdebatt - Har flera bra bloggar. Bl.a. Per och Daniel Grunditz som båda skriver ambitiöst om konstnärsskapet.

Mitt liv på internet har blivit lite rikare bland mina nyvunna vänner och alla ovanstående länkar går även att hitta under "bloggar jag följer" längre ned på denna sida. Läs så det ryker.