lördag 3 oktober 2009

En kung i blöja



Tidigare idag tog jag min första solopromenad med Akira på Monteliusvägen. Japp, han har fått ett namn nu - Akira Ove Milton. Om någon undrar över Ove så beror det på att Maria och jag träffades på en krog vid Sveavägen för fyra och ett halvt år sedan som hette "Ove med skägget". Det var en konstig kväll och vi har hängt ihop sedan dess. Att träffa Maria där är det bästa som hänt mig. Min räddning. Tiden sedan dess har varit fantastisk och det finns inget som säger att det inte kommer att fortsätta vara så. Vi är ett grymt team.

Under alla år har det varit givet att ett ev. barn ska heta Ove. Vad annars liksom? Nu fick det bli i andranamn men det tror jag inte Akira har något emot. Tyvärr finns inte krogen kvar längre, annars kunde vi gå dit och skåla för vår lilla familj. Nu är det ett gym eller nåt skit där. Synd.

Varje dag sedan Akira föddes har jag haft en eller två grejer jag ska göra. Inga konstigheter, oftast småsaker inom husets väggar. Inte en enda dag har jag hunnit med det jag tänkt på morgonen eller kvällen innan. Igår lyckades jag äntligen att gå igenom en veckas kulturbilagor från DN, jag kan bara inte slänga dem olästa. Det var skönt att få det gjort. De övriga delarna skiter jag i nu, det står ändå ungefär samma sak varje dag. Men på tisdag kommer artikeln om mig - glöm inte den.

Min bloggpremiär på Kdebatt skjuts upp hela tiden men imorgon kanske det blir av? Jag skulle behöva gå en sväng till ateljén och så behöver jag köpa åkpåse och lås till vagnen. Tre små saker som normalt tar några timmar att ordna får jag slå ut över flera dagar nu. Stört, men en övergångsfas hoppas jag.

Det är svårt att skriva saker som inte är relaterade till Akira eftersom han påverkar mig varenda sekund för tillfället. Han är en kung i blöja, diktator med attitydproblem och lynnig fürer i ett. Hans vrål är lag, och vi - hans simpla tjänare - följer minst vink och dåraktigt infall. Men satanihelvete vad söt han är där i mellan.

Eftersom typ hela denna blogg handlat om babydiktatorn så kan jag väl lika gärna köra all in. Här finns dagens bild på Akki.