fredag 2 oktober 2009

Premiärtur, avslag och en gallerifunderingar





Idag var det premiärtur utomhus för det lilla barnet skulle till mvc. Visst kostade vagnen helt bisarrt mycket pengar men jävlar vad den är värd det. Den må se ut som något som mormor knallar runt med men det är en Rolls Royce. På mvc stack de så mycket i Skrutten att jag bleknade och fick gå ut en stund. Nålar och blod är inte min grej.

Jag fick det årliga avslaget från Konstnärsnämnden idag. Jag börjar ruttna på dem, ok jag har inte gått fem år i högskola för att lära mig hålla i en pensel men betyder verkligen det allt? Jag börjar lacka ur lite på den där jävla fucking skitnämnden. För mycket makt på en plats. Men jag kommer inte att ge mig. Nästa år söker jag igen. Och nästa. Och nästa. Jag ger dem en liten känga i DN på tisdag (ang. Liverpool). Ack ljuva hämnd.

Kvinnan i Göteborg som gillar min konst så mycket att hon gett sig ut på en undersökning av gallerivärlden där (åt mig) fick napp idag. De tyckte att min konst så intressant ut och ville ev. starta ett samarbete. Tyvärr var det inget galleri som föll mig i smaken. Det är jävligt komplicerat sånt där och jag skrev ett långt mejl till henne och förklarade varför jag inte kunde tänka mig att samarbeta med detta galleri. Jag har ingen aning om hur intressant detta är för någon som inte håller på med konst men jag tänkte återge mejlet här för att visa lite på vilken typ av problem man brottas med ibland. Allt man gör ger ju avtryck och förföljer en.

Hej!

Jag är oerhört tacksam för att du lägger ned så mycket jobb och vill hjälpa mig. Därför känns det tråkigt att tacka nej till en kontakt när du hållt på så mycket, men tyvärr måste jag göra det. Jag har noggrant tittat igenom Galleri Xxxxxxx hemsida och detta är ingen kontext jag vill synas i. Som konstnär har man egentligen bara en chans och då vore det ganska korkat att bränna den på fel galleri.

Det kanske verkar snobbigt, men konstvärlden är väldigt speciell och lever efter egna regler. Ens cv är nästan lika viktigt som ens verk och jag har gjort ett par missar tidigare som jag lärt mig av och inte vill upprepa.

Den största anledningen till att jag inte vill kontakta galleriet är förstås dess kontext. Konsten som visas där tilltalar mig inte överhuvud taget. Skulle jag ställa ut där (och ev. fortsätta jobba med det galleriet) så blir jag bedömd efter dess övriga konst.

Två. Jag gillar verkligen inte att det nästan inte finns några kvinnor där. Det behöver verkligen inte vara 50/50 men när fördelningen är så skev så är något annat oftast också det.

Tre. Skulle jag ändå jobba med detta galleri trots att det inte känns så bra så får jag det väldigt svårt att byta i framtiden. Det går, men jag skulle som sagt bli bedömd av var jag ställt ut tidigare och det talar till min nackdel. Då är det mycket bättre att vänta och ta ett galleri man känner sig hemma i från start.

Jag måste också tillägga att om detta varit för ett par år sedan så hade jag inte tvekat. I början måste man ta allt för att komma någon vart men nu känner jag att jag kan kosta på mig att vara lite kräsen.

Hoppas du förstår vad jag menar och inte tycker att jag är en snobbig fjant. Jag är som sagt tacksam och hoppas fortfarande att ställa ut i Göteborg om inte förr så senare.

Ha en bra dag!

/Daniel