fredag 8 januari 2010

2009 i bilder

Jag är egentligen inte så mycket för tillbakablickar men 2009 var ett så exceptionellt bra år både privat och konstnärligt att jag inte kan låta bli. Det var många förstagångsgrejer: min första utställning i konsthall, första separatutställningen utomlands, första helsidan i DN, första 'riktiga' recensionen och det var året då jag äntligen fick tummen ur och startade eget företag. Men att Akira föddes slår förstås allt.

Jag blev även inbjuden som enda svenska konstnär till internationell kulturfestival i Liverpool (men kunde tyvärr inte delta) och har blivit omskriven ganska ofta i olika media både i Sverige och utomlands. Denna blogg har nästan fyrdubblat antalet besökare under året och hemsidan slår nya besöksrekord varje månad. Jag sålde mitt dyraste verk hittills i år (30.000 kr) och har fått flera bra uppdrag och beställningar. Det enda som minskade under 2009 var resandet men vi började året i Thailand iallafall.

Det har kort sagt varit ett förbannat bra år.


I början av januari på en strand på PhiPhi Island, vi har just fått reda på att vi ska bli föräldrar (om man tittar noga ser man gravitetstestet i Marias hand).


Januari. Ställer ut i Nybro konsthall tillsammans med Kalle Lindwall och Dea Svensson. Vi får helt uppslag i Barometern.


Stor separatutställning på NEON Gallery i Skåne under sommaren. Bra press, mycket besökare och recension i Kvp (nedan).


Recension av Boel Gerell 19/7.


Under juli visades några verk av mig på en grupputställning på Galleri Mårtenson & Perssons filial i Båstad. Stor konstsamlare från N.Y. köpte ett verk av mig.


En fantastisk sommar i stugan med mycket wakeboardåkning.


Min största separatutställning hittills var även min första utomlands. Galleri Uusitalo i Helsingfors under augusti. Här tillsammans med galleristen Marjukka.


Akira föds kl. 04.03 den 27 september. En makalös upplevelse.


Oktober. Helsida i DN om konsten och livet inför min 35-årsdag. Vi slapp lägga pengar på annons om Akiras födelse.


Avslutade året genom att slå försäljningsrekord med detta verk.