onsdag 27 januari 2010

Ängsliga konstköpare på Moderna



Kom hem för en stund sedan
från en paneldebatt på Moderna museet. Det var 'moderna samlare' (precis vad det låter som) som anordnade debatten och det var ganska intressant att höra vad den superkommersiella delen av konstvärlden hade att säga om konstsamlande. Eller jag trodde att det skulle vara det iallafall.

Salongen var full till sista plats och bland minkpälsar och kostymer fanns även en del galleristfejor man kände igen (bl.a. min) och parfymdoften låg tät. I goodybagsen fanns både lyxig choklad och sprit, det var ett arrangemang av folk med stålar - för folk med stålar. Och en och annan konstnär.

Det visade sig att de som representerade samlarna denna kväll var några ganska ängsliga personer och kontentan av hela debatten var att ska man köpa konst bör man enbart rikta in sig på ett tjugotal toppgallerier och lita på dem. Inte gå på vad man gillar eller tror på - utan säkra kort. Även om galleriet jag representeras av platsar på denna lista så tycker jag ändå att det är lite fånigt (och fegt). Gallerister, recensenter och samlare kommer överens om vad som är god konst och vips ska alla äga en Gunnel Wåhlstrand eller en Karin Mamma och så är det inte mer med det. Snävt och trist tycker jag.

Intressant är att det stod i inbjudan att man skulle diskutera snobbism och osynliga barriärer inom konstvärlden - och så visade det sig att fullgoda representanter för dessa satt på scenen. Men jag tror inte att man ska ta dessa människors ord för sanningar, det var deras syn på saken helt enkelt. Marina Schiptjenko (supergallerist) avslutade allt genom att påpeka hur viktiga andra faktorer kan vara, som att man gillar konsten man köper t.ex. Det kändes lite som det glömdes bort och i mina anteckningar från kvällen står bl.a.

gubbar (med pengar)
hype
var finns konstintresset?

Det kändes faktist som om flera av dessa personer trots sitt gedigna konstintresse och mångåriga samlande var tvungna att ha någon som berättade för dem vad som var god konst. De verkade gå till samma gallerier, prata med samma gallerister och köpa samma konst. Jag tänkte fråga dem hur de skulle klara ett konstblindtest men bangade. Det ångrar jag lite nu. Kvällen som helhet var ändå ganska intressant, det är alltid kul att få inblick i andra världar och jag ser ännu mer fram emot att läsa 'Seven days in the art world' som jag beställde häromdan.

Men. Jag längtar verkligen efter att undersöka en annan konstvärld och lämna den här ankdammen ett tag. N.Y. kommer att bli sjukt spännande. Och lärorikt. Och kommer antagligen att förändra mitt liv.