lördag 30 januari 2010

Hjälp!



Jag skulle behöva hjälp med en sak. Ska köpa HDV-kamera så vi slipper släpa runt på Marias superkamera i N.Y. men jag känner mig lite lost. Har alltid gillat att spela in på band och det har fungerat bra men det känns ju lite 1900-tal och därför har jag börjat titta lite på hårddisk- och minneskortkameror. Rent spontant känns minneskort bäst av dessa för då kan man ju bara trycka in ett nytt kort om man råkar fylla det man har. Och hårddiskar kraschar ju då och då. Anledningen till att band känns bra är ju att man alltid har en fysisk backup och jag trodde aldrig att jag skulle vara otrogen mot det formatet just därför, men nu är det kanske dags att testa nytt ändå.

Är det någon där ute som har erfarenhet och kan hjälpa mig? Det allra viktigaste är att det inte är struligt att föra över och redigera materialet i Final Cut Pro. Jag har förstått att formatet på det inspelade materialet på hårddisk och minneskort skiljer sig från "vanlig dv" men inte riktigt på vilket sätt. Pallar inte med att sitta och konvertera och greja. Enkelt ska det vara. Det är också very important att materialet från denna kamera går att redigera tillsammans med material från Marias HDV (på band) eftersom vi kommer att använda båda kamerorna i framtida projekt.

När det gäller kameran är det förstås viktigt att den är bra på alla sätt och vis. Mycket batteritid gillas. Den får kosta 5-8K. Typ. Länkar till olika forum har inte hjälpt mig hittills så kom gärna med tips från egna erfarenheter. Om ni har några vill säga.