måndag 25 januari 2010

Inte ens om jag får jävligt bra betalt



Det var tydligen 20 år sedan jag gick ut högstadiet för häromdan kom en inbjudan från ett företag som vänligt nog kan tänka sig att ordna en fest för mig och mina fd. klasskamrater mot en smärre avgift. Jag har svårt att tänka mig något vidrigare än att åka de 25 milen till Örebro för att sitta på någon sunkig krog och betala 295 spänn för att käka tacobuffé tillsammans med ett gäng fejor jag inte sett på tjugo år. Kommer inte ens ihåg vilka de är.

Men hemsidan var ganska underhållande. Företaget berättar bl.a. lite kort om hur kvällen kommer att gå till (om man aldrig varit på en fest i hela sitt liv):

Hur går en återträff vanligtvis till?
(Obs! Detta är en generell beskrivning, specifik information om din fest och dess meny hittar du inloggad under festinfo eller på din inbjudan) När ni kommer fram till festlokalen möts ni av personal som serverar en välkomstdrink och prickar av er på gästlistan. Här uppstår självklart kvällens första roliga, spännande och ibland nervösa möten mellan alla gamla klass- och skolkompisar. Man har möjlighet att mingla runt och snacka allteftersom det fyller på med fler och fler gamla vänner. Då alla har kommit, kanske med undantag för en och annan eftersläntrare, och ni hunnit börja återbekanta er med varandra så börjar det bli dags att sätta sig till bords för en trevlig middag. Ni sitter tillsammans med era klasskompisar och vid borden runtomkring sitter parallellklasserna från er skola.

Ibland undrar våra gäster hur man bör klä sig för en återträff och vi kan bara svara att det finns ingen uttalad klädkod förutom att man ska känna sig bekväm och snygg.

Efter maten blir det ofta kaffe. Vid det här laget brukar volymen i rummet var hög och stämningen god, man har hittat tillbaka till gamla minnen och hunnit börja berätta om sitt nuvarande liv. Efter kaffe, samtal, skratt och minnen börjar det bli dags för dans och musik. Sedan fortsätter kvällen in i natten med dans, skratt och många glada minnen.

Om man även efter denna beskrivning känner att detta är något man vill göra men är lite osäker på vad man ska ha på sig så kan man klicka på 'Mode för killar' (se bilden ovan) och då kommer man till - King Magazine. Jisses. (tjejerna kommer till nelly.com men det vet jag inte riktigt vad det är).

Tack konstiga företag med fult namn men jag passar. Att jag dessutom blockade kontaktpersonen för vår klass från facebook för några månader sedan spär inte på min lust att delta. Jag är ofantligt ointresserad av vad de kan ha haft för sig de senaste decennierna. VARFÖR skulle jag vilja träffa de där människorna igen?