Grundtanken jag hade med denna serie verk var att jag skulle
utforska måleriet och se hur mycket man kan dekonstruera, förenkla och skala
bort och fortfarande kunna missta slutresultatet för något annat än vad det är
(dvs. ett foto istället för en målning). Jag har tidigare jobbat i en teknik
där jag blandat foto och måleri och slutresultatet har alltid förvirrat många
därför att det ofta är svårt att se var fotografiet slutar och målningen börjar.
Jag började fundera; kan man skapa liknande förvirring genom enbart måleri? Kan
fotografierna fortsätta vara fotografier även när de är målningar?
Men som så ofta utvidgades projektet ganska snart, för i och
med att jag skulle välja ut foton att jobba med skiftade jag fokus något. I min
bildbank bestående av många tusentals fotografier märkte jag vid urvalet att
jag fastnade vid två typer av motiv. De väldigt befolkade och deras absoluta
motsats. Men för mig var ändå känslan densamma, de handlar om utanförskap och i
förlängningen – betraktande (det är ju ändå jag som tagit dem). Inga
märkvärdiga bilder som snapshots betraktat men när jag skalade av dessa motiv och
ställde dem emot varandra hände det i mina ögon något intressant.
Att verka och leva som konstnär är ett livsval där man ofta
valt bort många saker (som vänner, pengar och sånt) för att istället föra en
ganska ensam och fattig tillvaro utan t.ex. arbetskamrater eller något större
socialt liv. Man hamnar automatiskt lite vid sidan av och betraktar därmed även
allt därifrån. Det behöver inte vara något negativt utan är nog tvärtom en
förutsättning för att se det man ser och göra det man gör. Men det är inte min
verklighet jag är intresserad av att skildra eller problematisera (även om man
får det på köpet) utan jag vill närma mig något större, mer allmängiltigt. Genom
att upphöja dessa frusna, vardagliga motiv i vår tillvaro får de i och med de
är avbildade en viktighet som annars skulle gå förlorad. Och förhoppningsvis
säger någonting om oss, här och nu.
Så i slutändan får man nog säga
att denna serie är en kombination av ett konceptuellt utforskande måleri och
ett försök att hitta något om vår samtid i det subtila. Utställningens namn – Next to nothing - syftar förstås på de
stora omålade fält som är en viktig del i dessa verk. Vad detta ”nothing” fylls
med är upp till var och en att avgöra och att
inte ge några ledtrådar genom titlar är högst medvetet och en viktig del av
konceptet.
Se bilder från utställningen på Eskilstuna konstmuseum här.
Se bilder från utställningen på Eskilstuna konstmuseum här.