torsdag 20 oktober 2011

Ett par dagar på Moderna

Så fort jag kom hem från Göteborg så satt jag och skavde ett par dagar på ett seminarium på Moderna Museét som hette Agenda 2016. En slags branschdagar för bild och form. Det var en märklig blandning av högt och lågt där vissa föreläsare var helt åt skogen dåliga och andra brillianta.

En par saker kunde jag konstatera - (de flesta) konstnärer ska ägna sig åt konst, inte stå och tala. Och det behövs mer folk utifrån för att saker ska hända, KRO i all ära men det är mycket svammel och jävligt liten verkstad när det kommer till konstfolk. Och det är väl just därför vi konstnärer fortfarande förväntas att bara vara tacksamma och inte få betalt som alla andra som är involverade runt en utställning. Nu finns iofs MU-avtalet (där en av initiativtagarna är från näringslivet, annars hade det aldrig hänt...) och det är ett bra steg på vägen men det är inte så många som bryr sig så det går saaaaakta.

Jag vet inte riktigt säker på vad jag fick med mig från Agenda 2016 men det anordnas så få liknande grejer så jag är ändå glad att jag deltog. Om inte annat så var mackorna goda.


Ett av många rätt sömniga panelsamtal.


Hela seminariets höjdpunkt - Theo Jansen. Har sett hans märkliga skulpturer tidigare på nätet men det var en upplevelse att höra honom berätta om dem och se ett par live. Kolla här.


Passade också på att kolla in Turner, Monet & Twombly när jag ändå var i huset. Rätt intressant att se deras verk bredvid varandra och se hur de tagit vid där den förre slutade men överlag tycker jag att gammelkonst är rätt trist.


Cy Twombly hade nog lite större ateljé än mig.


De flesta som besökte utställningen levde även när Monet fortfarande andades.



Jag uppskattade istället fotoutställningen på koväggen utanför där svenska folket får skicka in sina bilder. Samtid.