torsdag 1 juli 2010

Galleriguide - New York

Nu är det dags - summeringen av galleriletandet i New York. Jag kollade upp kanske 300 gallerier på nätet, sedan valde jag ut ungefär 50 stycken som jag besökte. Av dessa var det ett tiotal som föll mig i smaken (och där jag trodde mig ha en rimlig chans att platsa), tre av dessa tio ville inte ens se åt min katalog så då blir det 7 gallerier kvar. Dessa var utspridda över Manhattan och Brooklyn men de flesta låg på Lower East Side.

För min del kändes Chelsea mest overpriced och skitnödigt. Det var konsten ängsligast och gallerierna tråkigast. Visst fanns det grymma gallerier men de är mer som konsthallar där ingen dödlig (europeisk) konstnär har en chans.

I Soho - som iallafall tidigare varit ett stort konstdistrikt - fanns bara skit, turistgallerier med Miróreproduktioner och gammelkonst. Inget tilltalade mig där.

Upper East/West brydde jag mig inte ens om att kolla. Där handlar det mer om pengar än konst, dvs. bara säkra kort.

Lower East Side (där vi bodde) händer det nog mest just nu i New Yorks gallerivärld. Inte fullt så galna priser och lite mer experimentellt, nya ställen verkar poppa upp även om vissa redan flyttar vidare till Brooklyn (eller har gjort det för länge sedan). Nytändningen beror säkert mycket på att New Museum öppnat ganska nyligen på Bowery.

I Brooklyn är nog chansen störst för en oetablerad (i New York-mått) konstnär att få kontrakt med ett galleri, dit har inte tokpriserna hunnit ännu och gallerierna där verkade ha en hyfsat avslappnad attityd. Inget av den där skitnödigheten man ofta kände av på Manhattan. Om tio år är det där allt händer. Kanske fem.

Vad har hänt då? Inte ett skit - än så länge har jag inte fått någon respons överhuvudtaget (trots att många var positiva på plats) men det är inte så jävla konstigt och jag hade ärligt talat inte trott att något galleri skulle öppna armarna och sträcka fram ett kontrakt. Jag hoppades förstås, men särskilt rimligt var det inte. Det må finnas många gallerier men konstnärerna som vill in är tusen gånger fler. Konkurrensen är stenhård och väldigt många är väldigt begåvade.

Jag är inte missnöjd eller besviken över resultatet, dels var det ganska väntat och dels kan det fortfarande hända saker (det var ju bara ett par veckor sedan vi var där). Vad som HAR hänt är att jag vet hundra procent mer om New Yorks konstvärld nu än tidigare och en handfull gallerier där har träffat mig, fått mitt material och sett mitt namn. All tid jag lade ned är väl spenderad och en bra introduktion till New Yorks konstvärld. Jag kommer att återvända med en ännu bättre portfolio och dubbel kraft. Nu vet jag vad som gäller.

Här nedan är de sju gallerier som föll mig på läppen. Kolla in deras hemsidor eller besök dem på plats. Naturligtvis finns det otroligt många fler gallerier som visar jättemycket bra konst men detta är mitt subjektiva urval. Gillar du vad jag gör så gillar du säkert konsten dessa gallerier visar också.


Salon 94 har öppnat en filial på Bowery (precis bredvid New Museum), inte så troligt att jag skulle få ställa ut där men troligen det "bästa" galleriet i min lista.


DCKT Contemporary - ett litet charmigt galleri på Lower East Side (Bowery) där de var väldigt tillmötesgående och positiva. Men man får ju inte glömma bort att det är amerikaner man har att göra med. Proffsvänliga liksom.


På en av mina favoritgator i Chinatown (Elizabeth St.) ligger Christopher Henry Gallery. Assistenten gillade mina grejer men det är ju tyvärr inte han som bestämmer. Och kanske var han bara proffsvänlig?


Lesley Heller Gallery (Lower East Side). Inte mitt favoritgalleri på listan men de visade schyssta grejer och självklart skulle jag ta dem om de ville ha mig. Det var dem jag besökte och såg att min hemsida låg uppe på deras dator. Rolig slump.

J. Cassiola Gallery - det första (och enda) stället jag snackade med i Chelsea. Assistenten var som vanligt positiv men när jag kom tillbaka på vernissage ett par dagar senare såg jag att priserna låg mellan 100.000 - 200.000 kr. Out of my league.


Slate Gallery är nog Brooklyns mest väletablerade och jag fick ett svalt men proffsigt mottagande. De skulle höra av sig oavsett vad som händer - det ser jag fram emot.



Like the Spice Gallery - skönt litet halvtrashigt galleri i Williamsburg (Brooklyn). Först dissade jag dem men ångrade mig och gick tillbaka med en katalog. Kändes familjärt och trevligt men konsten var kanske lite väl poppig.