torsdag 15 juli 2010

Två lass ut och ett lass in



Idag drog vi till en återvinningsstation mitt i smålandsskogen och dumpade junket som jag rensat ut. Där sprang det runt två gubbar och sorterade - en lång smal och en kort tjock. Maria ville dokumentärfilma dem direkt. Appropå det håller hon på just nu och klipper materialet från häst- och vagnresan på Irlands med sina 80-plussiga damer. Det blir bra grejer och jag lovar att ni får se den på SVT inom något år eller så.

I Valdemarsvik kunde vi inte låta bli att gå på ett par loppisar och dagens största fynd var en fantastisk soffa som vi ska ha i vår kommande lägenhet. Typ i en hall eller så. Man snurrar på underdelarna och genom ett magiskt system med skenor så fälls ryggstöden ned och man har en liten säng. Så bra. Toppskick och jag tror den är värd betydligt mer än femhundringen den kostade.

Imorgon slappar vi och sedan drar vi till min gamla hemtrakter över helgen. Min syrra driver ett B&B någonstans i Närkeskogen och vi ska bo där en natt. På söndag ska vi till hålan jag är uppvuxen och kolla in marknaden. Det var årets stora händelse när man var liten för det hände liksom inte så mycket annat, man längtade ihjäl sig tills karusellerna och marknadsgubbarna skulle komma och det var alltid något knas. Jag minns arga zigenare och pistolskott genom husvagnsfönster. När man blev lite äldre var det roligare med dans på vallen, fulla raggare, dansband och chokladjul. Gömda ölburkar i skogen, otrohetsaffärer och knytnävsslagsmål.

Det var tider det.