torsdag 19 maj 2011

Paus

Idag tog jag ledigt från ateljén för att fylla på med lite livslust. Det har varit lite väl mycket måstemåste att gå dit den senaste tiden och vad är det för vits med att styra själv över sin tid om det känns som att gå till vilket kneg som helst? Det är ju inte ens bra betalt.

Så jag gick en rätt lång promenad via två museér och en konsthall istället, andades, satt på trappor, sippade på en kaffe, bläddrade i tidningar och bara allmänt sög i mig. Plåtade förstås hela tiden (kan ju inte släppa jobbet helt) och här är en del av bilderna.

Först tog jag färjan till Moderna, gillar att komma dit sjövägen.


Där har de tagit bort typ alla målningar, videos och skulpturer de visar normalt och kör bara med foto ett tag. Här är geniet Peter Johansson.


Och massor med röda lastbilar.


Bilder från Carl Johan de Geers fotoautomat ("de jää", säger Akira).


Och så hypade Klara Lidén som ärligt talat var sådär. Detta verk gillar jag dock ("Unheimlich manöver").


Sen gick jag till "Lust & last" på Nationalmuseum. Det VAR faktiskt ovanligt mycket äldre män där.


På Bonniers Konsthall har jag inte varit på skitlänge för den ligger lite för off för någon som helst inte lämnar söder. Men jag gillar den och utställningen med Gardar Eide Einarsson var bra.


"Suicide mirror" (ska tydligen finnas sådana i Tokyos tunnelbana för att ge ev. självmördare en sista chans att ångra sig, men jag har aldrig sett någon de gånger vi varit där).


Rineke Dijkstras video"The weeping woman". Gillade.


Sedan drog jag hemåt och tjuvplåtade lite på Götgatan.



Ska köra några fler räder inför kommande projekt.