söndag 17 januari 2010

Alex Schulmans galna läsare



Jag följer ett litet urval av bloggar och eftersom jag skriver själv funkar dessa även som inspiration och forum för dagligt utbyte med andra människor. Den största med överlägset flest läsare som jag följer är Alex Schulmans (länk finns längre ned på denna sida till höger). Han skriver oftast bra, roligt och begåvat om lite av varje. Lättuggat och lättspytt. Om man har en negativ bild av honom sedan tidigare kan man läsa några inlägg - han har humor, självinsikt och verkar inte alls vara den person han framstod (framställdes?) som ett tag. Ibland blir det lite slagsida på vad hans dotter pysslar med, men det är väl tanken med en 'pappablogg' antar jag. Som nybliven pappa har jag dock full förståelse.

En intressant sak är att han får löjligt mycket kommentarer och respons även om han bara skriver flaskhals. Folk verkar som besatta av hans dotter och deras liv i stort. En stor del av de som kommenterar ligger nog i klass med pojken här ovan när det handlar om IQ. Man baxnar över hur puckade folk är. Det spelar ingen roll hur ironiskt övertydligt han skriver - ett stort gäng läsare är genast där och kommenterar och avslöjar sin brist på intelligens. Man tror nästan inte att det är sant.

Själv har jag kommenterat där några gånger genom att skriva något skämtsamt och genast är det något pucko som går igång på det och flippar ur. Min tanke har varit att folk gärna får upptäcka min blogg via hans, men jag blir mer och mer tveksam om jag vill ha hans galna läsare. Jag vet iofs inte om de som kommer hit är IQ-koalapojke eller ej för kommentarslusten verkar släppa när de lämnar Alexland.

Min stilla undran är förstås: har Alex ovanligt besatta och korkade läsare eller är de ett tvärsnitt av befolkningen i stort? Och vad gjorde dessa människor innan det fanns kändisbloggar att leva ut sina liv genom? Stalkade?