torsdag 14 januari 2010

Om att kompromissa



Illustrationen börja arta sig, den är visserligen inte klar riktigt än men jag är nöjd med vad jag åstadkommit hittills. Känner mig en aning begränsad dock, dels för att formatet är mycket mindre än jag brukar jobba i men också för att det är ett beställningsjobb med vissa restriktioner så jag kan inte riktigt flippa ur i vanlig ordning.

Jag var förstås medveten om det när jag tog jobbet och ibland får man anpassa sig. Detta uppdrag skiljer sig från vad jag gör annars i och med att jag får betalt för att göra en bild som ska användas i ett speciellt syfte, det är en illustration helt enkelt. I mitt 'vanliga' konstnärliga skapande kompromissar jag aldrig.

Så nu sitter jag här och pillar med penslar så små att de knappt syns. Stel i ryggen och med brillor på näsan. Men än så länge är det kul och det ska bli spännande att se slutresultatet när den är tryckt och allt. Ganska mäktigt att tusentals personer kommer att få den till sitt hem.