lördag 12 december 2009

Jag sysslar inte med välgörenhet.



Min gallerist kom och hämtade flera målningar idag, några ska till galleriet och en av dem är troligtvis redan såld. Han fixar allt - hämtar, levererar och tar betalt. Det är det bästa jag vet när det funkar så för jag vill helst inte ha med köpare att göra. Dessutom är de flesta som kontaktar en direkt snickesnackare som tar upp ens tid. Minst en gång i veckan får jag förfrågningar via mejl och det är extremt sällan dessa kontakter leder till köp. Antar att de tycker jag är för dyr.

Beställningsjobbet rullar på. Jag har lovat att ha målningen klar till på tisdag och det ska nog inte vara några problem. Vissa skulle säkert anse att jag säljer mig men jag har faktiskt inga problem med att måla på beställning, inte så länge uppdraget är fritt. Jag har fått några ledord att utgå ifrån och slutverket kommer inte att skilja sig från mina övriga verk - jag kompromissar inte. Däremot tar jag ganska bra betalt, jag sysslar inte med välgörenhet. Inte längre.

Uppdrag nr. 2 (illustrationen för Stockholmshem) är på gång den också även om det jobbet har hamnat i skymundan den senaste tiden. Det får bli nästa veckas mission.

Und so weiter.