lördag 26 december 2009

Lägesrapporten



Tystnaden är kompakt, bara brasan som sprakar till då och då. Skrikandet i hinkarna har upphört men muggen brukas fortfarande med jämna mellanrum. Syrran klarade sig inte heller undan utan har kört ett eget spyrace nere i gäststugan. Akira har nog fått en liten släng också men det verkar inte vara så allvarligt. Han garvar på som vanligt men är lite slö. Nu ligger han och sover bredvid mig.

Själv kör jag med immunförsvar 2.0 och är ungefär lika drabbad som efter en normal standardfylla. Lite illamående men inget kräks och skit. Tur det för vem skulle annars ha kutat runt med vatten, tagit hand om lillen och pysslat om i allmänhet? Snart får det nog bli en resa till lokala handlaren och fylla på förråden med saker som ömma magar tål. Nyponsoppa, mosade potatisar och sånt. Och vi som skulle julfrossat idag. Jag kan garantera att minst tre personer i min närhet inte går igång på den idén längre.

Jag får väl steka på några vegobollar, öppna en burk sill och snapsa loss i egen regi. Jansson pallar jag inte med. God jul.