lördag 26 december 2009

Ståldaniel?



"Vinterkräksjukan kan likna andra magsjukdomar. Det som skiljer är det plötsliga insjuknandet. Vinterkräksjukan börjar ofta mycket hastigt med kräkningar, diarréer och magont. Dessa pågår i ett till tre dygn. Man kan också ha feber, huvudvärk och muskelvärk. Vinterkräksjukan är en mag-tarmsjukdom som orsakas av ett så kallat calicivirus. Sjukdomen är väldigt smittsam. En enda person kan smitta ner en hel arbetsplats eller en förskola."

Vi var sjutton personer som firade jul tillsammans. Tidigare idag ringde min kusin och sa att fyra personer insjuknat och de funderade på matförgiftning, vi skulle höras senare för att ta en bastu men de ringde aldrig. För ett par timmar sedan började även vår stuga må kass. Syrran sover i gäststugan så henne vet jag inget om, Akira och jag mår bra än så länge men resten ligger med varsin hink bredvid sängen som de skriker i med jämna mellanrum.

Jag har alltid trott att jag är immun mot vinterkräkset men tar inga risker om jag kommer att vara den enda som kan ta hand om lillen. Därav munskyddet i fejan och whiskyn i magen. Inkubationstiden är 12-48 timmar så snart får vi veta vad jag går för.

Hoppas på Ståldaniel.