tisdag 20 april 2010

En dag i Williamsburg

Idag knallade vi över Williamsburg Bridge till Brooklyn. När vi kom av bron gick vi söderut och vimsade runt i delen där det bara bor chassidiska judar. Det är ganska fascinerande men samtidigt rätt läskigt. Alla ser exakt likadana ut och är helt tomma i blicken. De verkar alla väldigt upptagna och på väg, alla män har skägg, glasögon, lockar, underliga kläder och babblar i telefon. Kvinnorna ser ut som små tanter och puttar runt på barnvagnar, är det en flicka i vagnen är det ett rosa täcke annars ett blått. Utan undantag.

Vi fick nästan bara snea blickar och en busschaufför lackade till när jag plåtade och hojtade om 9/11. Förvirrade människor. Verkar leva i en hyfsat skyddad verkstad. Vi tryckte i lillen hans middagsgröt i en lekpark och flydde sedan området. På andra sidan bron var det som en annan värld, från en gata till en annan alltså. Helt sjukt.

Jag har tagit töntigt mycket bilder men här är mitt snäva urval:


Asså, jag älskar sånt här.


Det var en perfekt promenaddag.


Manhattan från Brooklyn.


Vart är de på väg? Och bråttom verkar de ha.


Exakt här stod jag för fyra år sedan och tog en bild. Fotot hamnade så småningom på en av mina dukar och hänger nu hos ett par i Skåne. Konstigt, jag trodde inte att jag skulle återse just denna plats igen.