fredag 22 oktober 2010

Dessutom var det Akiras ettårsdag



Missförstå mig inte nu. Jag är tacksam och glad att jag blev tillfrågad att vara en av några aktuella konstnärer som fick samtala med en konstvetare inför en intresserad och initierad publik. Det är förstås bra för min "karriär" att människor besöker min ateljé och att mitt namn syns i bra sammanhang.

Men.

Varför är det alltid så i konstvärlden att man som konstnär förväntas att ställa upp gratis (och oftast också gör det) när ingen skulle komma på tanken att be vem som helst annars att jobba utan lön? Det handlar inte om girighet och jag är inte bitter (det är ju bara att tacka nej om det inte passar) men lite förvånad blev jag när jag nyss såg informationen ovan och inte ens fick frågan vad ett par timmar av min tid skulle kosta (de som deltog i kursen har ju trots allt betalat ganska bra).

Visst är detta en speciell bransch och man får vara beredd att offra ganska mycket om man har något intresse av att "lyckas" (ja, typ allt faktiskt). Och även om just detta exempel är en struntsak så är det väl ändå dags att komma över förlegade strukturer och värdera konstnärers arbete genom att i framtiden visa oss uppskattning genom att.... knasiga tanke - betala oss?