torsdag 17 september 2009

Gallerirunda och lunchtårar.


Efter mötet på mvc imorse (som gick bra) så bestämde vi oss för att ta en liten galleritur och lunch på stan. Jag hade missuppfattat tiden för vernissagen av kollageutställningen på KG52 men Marias mage fixade in oss på en privat förvisning. Den är som en stor nyckel.

Utställningen täckte den mesta inom kollagetekniken och bäst var nog ryssen nedan. Inte helt olikt mina små analoga kollage. Min kollega i Norrköping - Mia Mäkila - deltog också med några grejer. Bra som alltid.



Sedan gick vi till Milliken Gallery och tittade på Matti Kallioniens senaste utställning. Vi har tänkt göra det ett tag så det var grymt att vi hann med det innan hela den där föda-barn-grejen. Skrutten var helt lugn i magen trots alla ljud, h*n ska få gå på många, många utställningar så det är lika bra att vänja sig.

Själva utställningen var helt magisk men är svår att beskriva. Lite som att befinna sig i ett rymdskepp eller på en annan planet. Bilderna ger kanske ett hum men den måste definitivt upplevas på plats. Som tur är pågår den till den 10 oktober så det finns fortfarande gott om tid. Gå dit, du kommer inte att ångra det. 










Fler bilder finns på facebook.

Som avslutning gick vi till vår favoritrestaurang och käkade lunch. Det var så jävla gott. Det är nästan tur att den ligger i en del av stan där man sällan är annars skulle hela veckopengen gå dit. Maria började till och med att gråta av gyozalycka.

Sedan var det nog med promenerande för denna dag och vi tog grisflunsabanan hem. Jag har dragits med en envis huvudvärk hela dagen (som dock försvann efter den fantastiska maten) och bestämde mig för att ta ledigt från ateljén. Intensiva arbetsperioder kräver sina pauser. 

Men imorgon kör jag igen.



Maria gråter av lycka.