lördag 19 september 2009

Skända flaggan


Nu hänger den där. Hemma hos oss. Ett stycke konsthistoria som jag alltid velat äga men jag aldrig trodde skulle hända. Men tack vare Marias kontakter, snabbhet och lite tur så gör den det. Jag är extra glad att vi kunde få den inramad och klar innan barnet kommit. I Skruttens värld ska den alltid ha funnits på våra väggar. Jag älskar den.

En sympatisk sak är att konstnären (Carl Johan De Geer) inte försökt att göra sig en hacka på detta genom att trycka upp en jätteserie utan den finns bara i så många ex som det var tänkt från början (40 st). Av orginalserien från 1967 finns det bara ett fåtal kvar eftersom polisen förstörde dem. Dessa orginal går för runt 40.000:- på auktioner. Vår signerade och numrerade seriegrafi är från 2004 och kostade naturligtvis inte så mycket men för mig är den värd en miljon.

Känner du inte till historien bakom bilden så finns det lite info här. Behöver jag skriva att jag tycker att nationalism, värnplikt och firande av nationaldagar bara är dumheter? Jag står bakom varenda bokstav på verket. För övrigt är Carl Johan ett geni och jag är mycket stolt att att äga något som han har skapat.

Gårdagen vid staffliet var magisk. Jag jobbade på i ett galet flow och allt gick min väg, helt omöjligt att beskriva om man inte varit med om det. Jag vill stanna i den den känslan ett tag till och därför tar jag ledigt från ateljén idag. Jag känner mig värd det.