lördag 5 juni 2010

Allt faller på plats!

Det har hänt så mycket idag att jag inte vet var jag ska börja, det får bli i punktform.

Vi kom äntligen in på Guggan. Det var inget vidare, mycket navelludd på väggarna. Men byggnaden var mäktig förstås.

FN-skrapan var en stor besvikelse. Inte en flagga var hissad och var hade de gjort av den där ihopknutan pistolen? Men nu har jag varit där.

Vi käkade grym mat på Plump Dumpling efter att ha gått en miljon kvarter i cp-värme. Kineserna ville gulla och var högljudda men Akira har lärt sig det nu.

På kvällen gick vi på en vernissage bara några kvarter bort. Det var mest video och så lite performance. Jag har dissat stället lite när jag kollat upp gallerier men det verkade riktigt grymt så jag får nog omvärdera. Vi såg mer bra konst där under en halvtimme än vad vi gjorde på hela Guggenheim.

På väg hem från vernissagen gick vi förbi tatueringsstället som jag plåtade precis i början när vi kommit hit. Nu gick vi in och kollade och jag tror att jag hittat vad jag vill ha! Jag ville ju också att en tjej skulle göra den och det visade sig att tjejen som satt och gaddade hade gjort designen och kunde fixa en variant på den om jag kom tillbaka nästa vecka. Lätt jag ska.

Och kanske det bästa av allt - när vi satt på terrassen och kollade igenom dagens bilder kom ett mejl från hemnet. Maria har någonslags autobevakning på området vi är intresserade av. Och där var den plötsligt - lägenheten vi har letat efter! Visning samma dag som vi landar visserligen så det är lite att ordna om vi skulle ha en chans att få den. Lånelöften, värdering av vår nuvarande och sånt. Men va fan, det ska väl inte vara omöjligt. Den är helt perfekt med jättebalkong i kvällsol, nära vattnet och bara fem minuters promenad från min nya ateljé. Styrelsen funderar till och med på att köpa en båt till föreningen. Det blir inte bättre.


En stående bild till. Det får inte bli en vana det här.


En del tror att Akira är en tjej. Folk är så konstiga.


Okejrå, lite mäktigt var det. Men bara lite.


Tre svettiga laxar i en laxask.



Det var egentligen sovdags för lillen men han har hållt oss vakna så mycket att vi tyckte vi kunde ge igen lite. Han tyckte bara att det var kul dock. Akira vs. oss 100-0.