onsdag 8 september 2010

Man är ensam. På både gott och ont.



En dålig sak med att vara egenföretagare är totalansvaret man alltid har för att allt ska gå ihop. Inte bara ekonomin utan även tiden. Det finns ingen projektledare eller chef som kliver in och berättar vad man ska göra och hur man ligger till. För mig skapar det en viss stress och önskan att alltid ligga extremt väl till. Jag löser det genom att planera och ligga före*.

Men det går ju förstås inte alltid. Nu t.ex. är jag hemma med ett sjukt barn och naturligtvis håller även jag själv på att bli sjuk också (jag blir typ aldrig sjuk) och det påverkar ju mitt jobb och vad jag tänkt få klart denna vecka. Det finns ingen att ringa in och om det fanns det skulle den personen inte ha en jävla aning ändå. Allt man kan göra är att försöka släppa vad man har i huvudet och försöka landa i situationen. Inte alltid så lätt.

* Man kan förstås köra sista-sekunden-metoden också - extra bra om man vill gå in i väggen.