onsdag 17 februari 2010

Ferry. Vilken jävla Ferry?



De som känner mig vet att jag inte är så intresserad av sport. En del är det och andra inte. Inget konstigt med det. Vad jag däremot tycker är konstigt är denna masspsykos som uppstår med jämna mellanrum, folk blir som tokiga för att någon skavt runt i ett skidspår några timmar. Och kommit först! Jag förstår uppriktigt sagt inte grejen.

Igår när jag satt och fejsbookade så kom statusuppdateringarna en efter en. Det stod 'Ferry' och ibland 'Ferry Ferry Ferry!!!' och så hänvisningar till en ädelmetall. Jag fattade inte först vad det handlade om eftersom jag inte sett en enda minut OS än så länge. Nu vet jag att det var en (svensk) skjutande skidåkare som vann och fick en medalj att hänga upp i gillestugan. Har någon hört talas om denna Ferry tidigare? Är han som Stenmark typ?

Om jag fattat grejen rätt så är väl vinter-OS lite som specialolypics för det nordiska folket. Vi har ingen chans någon annanstans. Visst finns det några kanadensare, en och annan italienare och fransman som är där och kanske kan sätta emot men på det stora hela så handlar det väl om att vi i norden ska glänsa i några bortglömda sporter. Skida runt med ett gevär på ryggen liksom. Men det tycks inte bekymra merparten, för hurra för guld! Spela roll i vad, vi har fått ett guld! Guld, guld, guld, gu, ghaa. Masspsykos.

Här ovan kan ni se vad Akira tycker om det hela, han gick rätt hårt åt dagens sportbilaga. Det är min grabb det.