lördag 20 februari 2010

Supermarket 2010 - recensionen


Det är lätt att klanka ned på saker som man inte riktigt förstår eller orkar sätta sig in i och det var gott om sådant på Supermarket i år. Mycket navelskådning och rätt snävt överlag. Inget fel med det, men om man som jag inte orkar lägga sin själ i varje monter så blir det lite segt. Dessutom kändes det inte så fräscht, inte cutting edge direkt. Lite mer hobby. Men det kan ju också vara så att jag bara är lite trög.

Lokalerna (kulturhuset) var riktigt bra dock, gillade inte alls förra årets på Clarion vid Skanstull. Där kändes det verkligen att man knatade runt på ett hotell och inte på ett positivt sätt, i år var det mer mässkänsla och i och med att det var uppdelat på flera plan så kändes det luftigt och (märkligt nog) överskådligt. Men så är jag en sucker för kulturhuset också.

Årets stora behållning var nog att jag pratade med KRO (Konstnärernas riksorganisation) om att det nog är dags för en ansökan nu. Tidigare har jag tänkt att medlemskap där mest är för gamla tanter och farbröder men jag tror att det kan finnas många fördelar att vara med, och om man som jag hoppat över högskoleutbildning så kan det nog fungera som en garant i ängsliga konstsammanhang. Dessutom får man en massa rabatter, de har bra avtal när det gäller försäkringar och så finns det en låneateljé i Paris för medlemmarna. Bara en sån sak.

Imorgon blir det Market som brukar vara en bättre mässa på alla vis.


Gott om folk. Men knappast folkligt (som Metro skrev häromdan).


Tjeckisk konst.


Berlingalleri. Känns inte så jättefräscht.


Rysskonst. Gillade.



När jag ändå var i kulturhuset tänkte jag kolla om min film "Processen" fanns inne i biblioteket. Det gjorde den inte (utlånad) men Marias "Medan tid är" stod i hyllan. Ganska mäktigt att vi båda har varsin film där, eller hur?