fredag 5 februari 2010

Liljevalchs vårsalong 2010 - recensionen


Av alla år jag varit på Liljevalchs vårsalong så har det aldrig gått såhär snabbt att se utställningen. Jag orkar knappt skriva om eländet. Det var oinspirerande, tråkigt och ofta ganska amatörmässigt. "Lustiga" skulpturer, tovade dockor, broderade tavlor och måleri som sett bästföredatum för länge, länge sedan. Om man tog alla bra grejer som fanns i salarna skulle man lätt kunna hänga dem ganska luftigt i konsthallens minsta rum. Har sett folkhögskoleutställningar som håller högre nivå.

Jag förstår verkligen inte hur juryn tänkt, det måste ju ändå vara kompetenta personer eftersom de chefar för olika konsthallar runt om i landet. Man fick nästan känslan att de driver med en och att utställningens egentliga verk är människors reaktioner på deras practial joke. Eller att de av någon anledning hatar Liljevalchs ledning och vill åsamka dem så mycket skada de bara kan. Man blir helt klart nyfiken.

Som jag skrivit tidigare är jag glad att jag inte blev uttagen till årets sågade salong och den känslan blev ju inte mindre efter att ha varit där. Jag hade fan dragit mig ur om de velat ha mig.


Ett av få bra verk. Fint ljussatt också.


Men det var mer av den här varan. Trodde knappt mina ögon.



Chockade och förvånade tog vi färjan hem igen.